facebook
Grupa KKI-BCI

Budowanie wizerunku lidera

Jak stworzyć wizerunek lidera? Mówimy „Diabeł tkwi w szczegółach”, mając na myśli to, że najtrudniejsze do rozwiązania są sprawy drobne i pozornie błahe. Na potrzeby tego wpisu ukułbym inne powiedzenie „sukces tkwi w szczegółach”. Otaczający nas świat i tempo zmian, które mu towarzyszy zmusza każdego z nas do poszukiwania coraz to nowszych rozwiązań i korzystania z szeregu narzędzi w celu stałego wzrostu naszego biznesu. Jak prowadzić go w sposób uporządkowany, na jakie elementy z pozoru błahe i proste zwracać uwagę? Postaram się przekazać kilka rad z obserwacji wielu projektów biznesowych, którym się to udało.

Obecne prowadzenie biznesu to już nie tylko dobry biznesplan i odrobina szczęścia. Od samego początku musimy prowadzić swoje działanie w kategorii bycia liderem w swojej branży. Tylko takie myślenie ma szansę przekuć się na realny wzrost i urzeczywistnienie naszych marzeń o stałym rozwoju naszej firmy. W tym wpisie chciałem się skupić przede wszystkim na budowaniu świadomości naszej marki (brandu) przy pomocy dwóch elementów, identyfikacji wizualnej oraz strony www. Identyfikacja wizualna to nic innego jak podstawowe narzędzia, które mają pomóc kreować wizerunek naszej marki na rynku. W jej skład wchodzą m.in. logo, kolorystyka firmy, dokumenty firmowe czy system firmowej identyfikacji wizualnej. Każdy z tych punktów moglibyśmy jeszcze rozłożyć na szereg elementów, które w firmie są niezbędne np. dokumenty firmowe to wizytówki, papier firmowy, teczki, koperty itd. Pamiętajmy, że budując świadomość swojej marki musimy określić do jakiej grupy docelowej kierujemy swoje komunikaty i usługi. Jest to aspekt niezwykle istotny a niestety bardzo często pomijany. Pomoże nam to stworzyć personę (archetyp) naszego brandu, na podstawie których łatwiej będzie nam zarządzać komunikacją wśród naszych potencjalnych klientów oraz dostosować do nich pozostałe elementy. Ważne, aby kreowana przez nas identyfikacja wizualna od samego początku miała spójny charakter i charakteryzowała się wysoką jakością graficzną. To nie tylko pozwoli odróżniać nam się od konkurencji, ale będzie budować świadomość profesjonalizmu wśród naszych klientów. I nie ma tutaj znaczenia czy jesteśmy jednoosobową działalnością czy firmą zatrudniająca kilkaset osób. Reguły są takie same. Nie tak dawno bardzo głośno było m.in. o nowym logo dla Województwa Małopolskiego. Przez internet przelała się fala dyskusji skąd taka cena za „kilka kresek”? Nie wchodząc zupełnie w temat cenowy, musimy sobie uświadomić, że za stworzeniem logo stoi szereg elementów o których wspominałem powyżej a samo stworzenie logo musi być poprzedzone bardzo pogłębioną analizą rynku, konkurencji oraz otoczenia w jakim ma być stosowane. Musi nawiązywać do poprzedniej koncepcji, a jednocześnie wyznaczać dalszą, odświeżoną ścieżkę rozwoju. Konferencja na której odbywa się pokaz „kilku kresek” to tylko wierzchołek góry lodowej działań, które są wymagane do stworzenia DOBREJ identyfikacja wizualnej.

Mamy dobrze przemyślaną identyfikację wizualną, czas na obiecaną stronę www. Jaka powinna być? Jakie cele spełniać? Jak ma wyglądać? Pytań wiele, o odpowiedzi często trudno. Spokojnie, jeżeli dobrze wykonaliśmy swoją pracę przy tworzeniu identyfikacji wizualnej to teraz spora część pracy za nami. Mamy już przecież przemyślaną grupę docelową oraz specyfikę w jaki sposób chcemy kreować nasza markę wśród klientów. Teraz te same elementy musimy przelać na naszą stronę. Oczywiście pozostaje dookreślenie innych spraw, jak chociażby jaką charakterystykę ma spełniać nowa strona, czy ma być wizerunkowa, sprzedażowa, informacyjna itd. Najważniejsza jest jednak praca, której nie widać, praca koncepcyjna, detale, które pozwolą nam wybić się spośród całego ogromu stron dostępnych w internecie. Pozwoli nam to stworzyć stronę nie tylko dobrze wyglądającą, ale co ważniejsze funkcjonalną i przemyślaną pod kątem naszego użytkownika. Pamiętajmy, że strona nie powinna podobać się nam i nie ma realizować naszych myśli, ma być użyteczna i przyciągać przyszłych użytkowników. Stronę budujemy dla osób, które chcą ją odwiedzać, a nie dla nas samych. Jeżeli te działania będą prowadzone w sposób spójny i konsekwentny nasza pozycja lidera będzie krok po kroku bliższa realizacji.

Ubierając spodnie od garnituru, zazwyczaj nie wkładamy do nich bluzy dresowej, a dopasowaną kolorystycznie i właściwie skrojoną marynarkę lub koszule. Dokładnie tak samo powinniśmy postępować ze swoim biznesem i całą otoczką, która ten biznes buduje i daje możliwość zbudowania wizerunku profesjonalisty i lidera.

Comments are closed.