facebook
Grupa KKI-BCI

Zagrożenia w sieci a bezpieczeństwo konsumenta

ZAGROŻENIA W SIECI A BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTA

Najczęstsze problemy, na które możemy natknąć się w Internecie wynikają z:

  • pozyskiwania danych osobowych bez wiedzy użytkownika:
  1. podczas wypełniania m.in. formularzy rejestracyjnych, formularzy zamówienia
    w sklepach internetowych;
  2. gdy wchodzimy na niektóre strony internetowe, poprzez tzw. cookies, czyli pliki, które zapisywane są automatycznie na dysku twardym i gromadzące podstawowe dane o użytkowniku;
  3. programy typu spyware mające na celu śledzenie najważniejszych działań użytkownika;
  4. poprzez tzw. phishing, czyli podszywanie się pod firmy, instytucje godne zaufania i wysyłanie wiadomości do użytkowników z prośbą o podanie danych. Często można spotkać się z tego typu praktyką w odniesieniu do banków, kiedy to Klienci proszeni są o podanie hasła dostępu do konta np. w celu „weryfikacji rachunku”;
  • wysyłania niezamówionych informacji handlowych tzn. spamów;
  • dokonywania różnych transakcji finansowych (zakupy on-line) przez dzieci oraz osoby dorosłe.

Bardzo ważne, aby każdy użytkownik Internetu stosował nowoczesne systemy zabezpieczeń mające na celu ochronę konsumentów jak programy antywirusowe czy zapory firewall.
Jak zatem bezpiecznie kupować przez Internet?

10 ZASAD KAŻDEGO INTERNAUTY:

  1. Aktualizowanie systemu operacyjnego komputera (najlepiej automatycznie).
  2. Zainstalowanie programu antywirusowego i jego aktualizacja.
  3. Uruchomienie zapory firewall (nie należy zmieniać jej ustawień bez potrzeby).
  4. Zachowanie rozwagi w otwieraniu e-maili od nieznanych nadawców oraz podejrzanych załączników – bardzo dużo mówi i piszę się obecnie o wiadomościach z fałszywymi fakturami czy potwierdzeniami przesyłek.
  5. Stosowanie haseł trudnych do odszyfrowania (hasła alfanumeryczne, znaki specjalne itp.)
  6. Nie należy przesyłać wrażliwych danych np. haseł drogą mailową.
  7. Przed dokonaniem jakiejkolwiek transakcji w Internecie należy upewnić się, że jesteśmy na właściwej stronie (szyfrowane strony zaczynają się od wyrażenia https, jeśli certyfikat jest ważny przeglądarka wyświetla zamkniętą kłódkę – to znak, że połączenie jest bezpieczne).
  8. Nie należy używać poufnych danych w kawiarenkach internetowych.
  9. Nie uruchamiać/wchodzić na podejrzane strony www.
  10. Przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek

Comments are closed.